Donderdag startte aannemer TV Viabuild-Emotec met het inschuiven van een fietstunnel van 30 meter lang, 6 meter breed en 6 meter hoog onder de Ring van Lier. De werken eindigen op vrijdagochtend 28 augustus. In amper 8 dagen, een huzarenstuk.
Hiermee bouwt de provincie Antwerpen samen met Vlaanderen alvast verder aan de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier.
Na de aanleg van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier tussen Deurne en Boechout startte de provincie Antwerpen met de verdere realisatie van deze fietsostrade in de stationsomgeving van Lier.
"Om deze verbinding vlot en veilig te maken, schuiven we dit weekend een fietstunnel onder de ring van Lier (R16) tussen de twee spoorbundels. Aannemer TV Viabuild-Emotec bouwde de tunnel reeds naast de R16.
Gedurende de komende acht dagen is het alle hens aan dek om de sleuf waarin de tunnel komt voor te bereiden, de tunnel op z'n plaats te schuiven, funderingen aan te brengen boven de fietstunnel en opnieuw te asfalteren", licht gedeputeerde Lemmens, bevoegd voor Mobiliteit, het verloop van de werken in het kort toe.
"Het inschuiven van zo'n tunnel is redelijk spectaculair. Geïnteresseerden kunnen het hele proces op de voet volgen vanuit de Tramweglei, die bereikbaar is voor voetgangers en fietsers."
"De realisatie van de nieuwe fietstunnel is wellicht de grootste investering in fietsinfrastructuur ooit in onze stad. Daardoor brengt de fietsostrade de stad Antwerpen, de zuidrand en het Lierse station een stuk dichterbij voor schoolgaande jeugd en fietspendelaars.
Fietsen wordt op die manier nog meer een tweede natuur voor Lierenaars en biedt het extra kansen richting één van de belangrijkste bestemmingen voor de stad', klinkt het in Lier.
Het is tegelijk al decennia geleden dat er nog een nieuwe tunnel onder onze Lierse Ring werd gebouwd, met dit project wordt het voor de fietser een stuk makkelijker om deze barrière veilig en snel te kruisen, in elk geval een historisch moment."
Investering van 7,8 miljoen euro
Deze fietstunnel kadert in een totaalproject van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier in de stationsomgeving van Lier. Het project omvat ook de bouw van een fietsbrug over de sporen en de aanleg van de fietspaden.
Dit volledige project kost 7,8 miljoen euro. De provincie Antwerpen kan op een cofinanciering van ruim 4 miljoen euro van de Vlaamse overheid rekenen en op 1,8 miljoen euro van het Fietsfonds.
"De stad Lier vormt een belangrijke schakel in het fietsostradenetwerk in de provincie Antwerpen. Vlaanderen investeert hier 4 miljoen euro in de aanleg van deze fietstunnel, die ervoor moet zorgen dat fietsers zich op een veilige, snelle én comfortabele manier kunnen verplaatsen.
De veelheid aan fietsostrades in de buurt van Lier kunnen een stimulans zijn om de fiets te kiezen voor woon-werk of woon-schoolverkeer", aldus Vlaams minister Lydia Peeters, bevoegd voor Mobiliteit.
Verdere verloop
Na het inschuiven van de fietstunnel kan deze nog niet gebruikt worden. De aannemer gebruikt de fietstunnel eerst om al het materiaal voor de brugpijlers van de fietsbrug naar het eiland tussen de sporen te brengen.
Deze brugdelen komen tegen de zomer van 2021 op hun plaats.
Daarna volgt nog de afwerking van de brughellingen en de fietspaden naar de fietsbrug en –tunnel, maar ook de aanleg van het fietspad vanaf de fietsbrug tot aan de Antwerpsesteenweg.
Deze werken zijn, onder voorbehoud, afgerond tegen eind 2021. Vanaf dan kan je als fietser het fietspad gebruiken.
Fietsostrade F11 Antwerpen-Lier
Deze fietstunnel maakt deel uit van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier. Ondertussen is reeds 75% van deze fietsostrade befietsbaar.
Voor de provincie Antwerpen zijn de steden Lier en Antwerpen belangrijke knooppunten in het fietsostradenetwerk.
Op termijn fiets je vanuit de Pallieterstad via fietsostrades naar Antwerpen (F11), Mechelen via Lint (F16 en F1), Aarschot (F104), Herentals (F103) en Boom (F17). In Antwerpen sluit de F11 aan op de FR10, het Ringfietspad, en de F1 richting Mechelen. Foto : Lydia Peeters, Vlaams minister / Nnieuws.